Leta i den här bloggen

tisdag 14 september 2010

LCHF och Grekland


Hej på er mina vänner! Nu har det varit en låååång paus, och jag är brunare än jag någonsin varit! Jo, jag har latat mej i Grekland, på ön Samos. Och ett par dagar på ön Patmos. Det var så skönt, men det förstod ni förstås redan... ;)

Och hur är det med kolhydraterna nu då? Tja, jag fick i mej några faktiskt, men inte så att jag helt föll åt fördärvet. Vid några tillfällen måste jag svänga till lite mera "GI-tänkande", men det var nog marginellt. T.ex. åt jag ett par gånger "cheese balls" som förrätt, och det är ost som är panerad i mjöl eller skorpsmulor och sen friterade, så i och med friteringen sänks ju GI-värdet, och eftersom det var osten jag var ute efter så åt jag och var glad. En annan gång var det filodeg på osten, men jag åt den också. Och så hade ju samosgrekerna den vanan att man fick äppel eller melon efter maten, och jag åt faktiskt några tuggor av artighet! Så gör jag aldrig här hemma, alltså äter något av artighet, men där gjorde jag det. Men å andra sidan var det nog fråga om light-artighet, för det handlade om en väldigt lite mängd jag åt. Så kom jag ju ihåg att den grekiska pommes friten brukade vara väldigt god och föll för frestelsen och smakade en pommes frite och kunde konstatera att jag kom ihåg fel - det var ju inte alls gott! Det smakade ingenting! Då var det ju tur att det fanns riktig mat också! Och eftersom vi bodde i apartment kunde vi tillreda egen mat också, och det blev både stekt ägg och bacon ibland. Och den här gången åt jag mer omeletter än jag någonsin ätit tidigare i Grekland! Den godaste åt jag i Kokkari på "Prima Vera", för där var omeletten nästan friterad! Fast sen hade någon fått för sig att man behöver ett stort lass pommes frites med omelett, fast ingen tvingade mej att äta det! (bilden visar just den omeletten.) Och det fanns "cheese and bacon omelette" på alla menyer! Halleluja!

Jag kommer att återkomma med mera mat från Grekland, och naturligtvis också recepten så långt det är möjligt!

2 kommentarer:

yngli sa...

Vågar ja säg att e sir exakt ut som hande låtsasspyon vi hadd förr?! ;)

Fisken Svea sa...

:D He vågar du, fö he jö jo faktiskt he! :D