Leta i den här bloggen

torsdag 16 september 2010

Grekisk kycklinggryta på mitt eget vis

När man är två veckor i Grekland är det inte riktigt lika tjusigt att hela tiden gå ut och äta på kvällen. Det är därför vi alltid vill bo i lägenhetshotell, så vi får koka egen mat också! Och det är ju så härligt att sitta på balkongen i mörkret, värmen och ljudet från det grekiska livet och äta.
Eftersom vi ofta åt vår middag väldigt sent, tidigast 21-tiden, för så gör grekerna, åt jag mitt mellanmål 17-tiden. Jag kastade alltså om de två måltiderna, här hemma äter jag min joghurt på kvällen. Och en god bok innehåller inga kolhydrater!

Men tänker jag inte berätta vad den övre bilden föreställer då??? Klart jag ska! Det är ju kycklingbröst i vitvins- och tomatsås! Receptet följer här:
kycklingbröstfiléer
kycklingkrydda
vitt vin
lök
tomatkross
grädde (inte i bildens mat)

Krydda köttet och stek i olja eller smör. Hacka och stek löken. Häll över vitt vin, någon deciliter, blanda i tomatkrosset. Låt puttra tills såsen reducerat och blivit simmig och mysig. Släng i lite örter, t.ex. rosmarin, om du har. Salta och peppra om du vill. Och har du, i motsats till mej när jag var i Grekland, tillgång till grädde blir det inte sämre smak av att man tillsätter någon deciliter av det också! Det testade jag när vi kom hem och tillredde samma mat! ;)

Inga kommentarer: