Leta i den här bloggen

måndag 22 mars 2021

Tacoskal!

Jag har inte ätit tacoskal sedan hösten 2007, istället har det blivit en tallrik med tacofyllning, och det har gått riktigt bra det också. I fredags hittade jag cosmopolitansallad i affären och kom ihåg att jag nog sett ett inlägg någonstans att man kunde ha de salladsblade som tacoskal. Eftersom vi hade bjudit gäster till tacokväll och de också är LCHF:are så bestämde jag mej för att det är dags att testa cosmopolitan! Jag limmade fast fyllningen med guacamole och åt och njöt!
Och vet ni vad, det var så bra! Den ena gästen klagade över att det var klottigt, men om jag minns rätt kan det vara rätt så klottigt med tacoskal också. Men jag var nöjd, och den ena gästen var nöjd! Och händerna kunde man både slicka av, torka av och tvätta! 😅 
Jag hoppas och tror att det beror på kameravinkeln att jag har såna knackkorvsfingrar här!!! 😂
Nachosen på tallriken har jag bakat av äggvita och mandelmjöl! Här är receptet (tyvärr minns jag inte var jag hittat receptet):

1 äggvita
2 dl mandelmjöl
1 kryddmått salt
paprikapulver, riven parmesan eller annat man vill ha som smak

Vispa äggvitan luftig, blanda i mandelmjöl och salt. Kavla ut degen riktigt tunt, ha ett bakplåtspapper ovanpå degen så går det bra. Jag strödde sedan salt och paprikapulver ovanpå, men man kan också ha på finriven parmesan eller vilken krydda man nu vill.
Skär trianglar (eller rutor) i degen.
Grädda i 150° ca.10-15 minuter. Kolla ofta i ugnen så de inte bränns vid! 


2 kommentarer:

Tina sa...

Jeees ett inlägg :) Nice!

Marika sa...

Jamen jaaa!!! Få se nu bara då pm det är årets inlägg .... 😄