Leta i den här bloggen

söndag 19 december 2010

Från bröd till cream crackers


Det började med sesambrödet som var jättegott länge. Så var Pia utan sesamfrön och använde solrosfrön istället, som visade sig vara ännu godare! Men så testade min syster att mixa solrosfröna men glömde bakpulvret, och det var ÄNNU godare! Nu har vi ätit knäckebröd av mixade solrosfrön och utan bakpulver en längre tid, hela hösten egentligen, men så en dag kom jag på att det ju måste gå att använda mandelpulver istället! Min syster var snabbare och testade, och jag fick smakprov - det smakade cream crackers!!! Nu har jag en sats av brödet i ugnen och ser fram emot morgonmålet imorgon!

Mandelknäckebröd
1½ msk fiberhusk
3 dl mandelmjöl
5 ägg
3 dl riven ost

Vispa ihop ordentligt och låt stå och svälla medan ugnen blir varm - 225 grader. Bred ut smeten på bakplåtspapper. Det är svårt och kladdigt, men om man har ett glas med kallt vatten att doppa degskrapan i mellan varven går det smidigt! Grädda tills brödet blivit gyllenbrunt, Skär genast i bitar och låt torka en stund. Rada sedan ut bitarna på ugnsgallret och torka i 100 gradig värme med ugnsluckan på glänt så fukten slipper ut!

Det bästa är ju att jag får använda min plåtlåda med texten "knäckebröd"! ;)

4 kommentarer:

Emma sa...

Skall testas! :)

Fisken Svea sa...

Kul! =)

Anonym sa...

Jätte mumsiga både med och utan ost i smeten.
Lättare än att breda ut smeten är att lägga ut smeten på bakpapret, och lätt platta till den med handen, för att sedan lägga över gladplast och kavla ut smeten till önskad tjocklek.
//micke

Fisken Svea sa...

Bra! Jag har undrat hur det skulle bli utan ost i, men nu vet jag ju! =) Det där med gladplasten måste jag testa nån gång. Tack för tipsen!