Leta i den här bloggen

onsdag 22 december 2010

Julkorven


Nu är den stånkad och klar - julkorven! Mellan "Ung och bortskämd" och "Morden i Sandhamn" hann jag med korven, så då förstår ni att det inte alls är någon lång procedur!
Originalet till julkorven hittade jag i "101 nya idéer" och tänkte till och blandade en LCHF-variant. Idag ska jag testa den på mina LCHF-vänner. Spännande. Smeten var god, jättegod. Ännu har jag inte hunnit testa den idag, tycker ju inte om choklad som morgonmål... Lite torr eftersmak tycker jag den har och började fundera om man ens kan äta BakePro som det är, otillredd, rå... Åtminstone tror jag att det är den som ställer till det lite... Men om man inte vill använda, eller inte har BakePro, kan man ha i lite mera mandelmjöl eller kokosmjöl istället. Jag har inte mätt upp hur mycket jag använt av någonting (förutom smöret) så det är bara att blanda tills man tycker det blir lagom tjock smet, men inte för tjock.

Jag smälte smöret, hackade mandel, paranötter och lite salta jordnötter. Så hällde jag dit lite mandelmjöl, BakePro och en aning kokosmjöl, och rörde om.
Bunken med smeten fick stå i kylskåpet medan jag såg på TV, alltså en timme, innan jag formade korven som fick vila i kylskåpet inatt, inlindad i plastfolie. Nu har jag rullat korven i kokosmjöl. Den är tydligen allt för hård ännu för att skära skivor, men efter en stund i rumstemperatur går det säkert bra.

Julkorv
50 g smör
125 g choklad (minst 70%)
mandel
paranötter
jordnötter
mandelmjöl
kokosmjöl
BakePro


Originalreceptet kan du klicka
på, så får du en större version!

Inga kommentarer: