Leta i den här bloggen

söndag 14 november 2010

Falsk mustapekkasås!

Ni som bor i Sverige har ett handikapp - det finns ingen Musta Pekka-ost där! Och jag tycker verkligen synd om er... ;) Men hav förtröstan - det finns surrogat!! När jag en gång skulle tillverka en sås och inte hade en aning om vad jag skulle göra, hällde jag grädde i kastrullen, tömde i en hel ask Philadelphiaost och lät det koka ihop med en massa svartpeppar, och då menar jag MASSA! (Kanske 1½ tsk?) Mina smaklökar upptäckte till sin förvåning och glädje att det smakade mustapekkasås! Jippii!

Falsk mustapekkasås
2 dl grädde
sojasås
ca. 1½ tsk svartpeppar (det ska bli pepparstarkt)
Philadelphiaost

Smaka av med lite soja som ger fylligare smak. Späd med mera grädde om såsen är för stark. Låt puttra på svag värme tills såsen är simmig och lagom tjock! Salta sist ifall det behövs! (ta bort kastrullen från värmen först!)

5 kommentarer:

Margot sa...

Det tackar jag för!!! Helt perfekt!! Jag brukar köpa med mig några MustaPekka när vi ibland hälsar på "hemma" i Jeppis, men det är svårt att ta med sig tillräckligt många!
Ska laga såsen omgående :))
Margot

Fisken Svea sa...

Lycka till, hoppas den blir lika god som den äkta varianten! =)
Apropå den äkta Mustapekka-osten så brukar den vara slut inför jul, men ifjol hade de åtminstone i min affär bunkrat upp med hur mycket som helst av den varan! Och det är ju tur, för vad vore en jul utan mustapekkasås?!?!?!?! ;)

Margot sa...

Såsen var jättegod! Vi kunde konstatera att den dessutom är lika god att äta kall, smakar som MustaPekka! Den blir nog en favorit hos oss, användbar till mycket :))
Margot

Anonym sa...

Spännande sås! Den måste testas härhemma för maken älskar starkt! :-)

Fisken Svea sa...

Mammasblommor: Oj så roligt att ni också tyckte den smakade som mustapekkasåsen! =)

Sockersara: Ja, det blir en spännande överraskning för honom då! =)