Leta i den här bloggen

onsdag 24 november 2010

Köttfärslimpa


Köttfärslimpa är ju en bra maträtt när man inte orkar steka biffar, men det är lätt hänt att limpan blir för kompakt, den behöver "luftas" på något sätt... Jag försökte en gång med fiberhusk, men det är inget att rekommendera. Hela köttfärslimpan smakade bara husk, och det är ju inte riktigt rätt smak för den maträtten! Men nu har jag det! Det är ju så enkelt som att man har i en massa hackad lök i färsen! Jag har försökt både med brynt och rå lök och båda går för sig, men med brynt lök blir det ändå lite mera smak.
Det är lite svårt att återge mitt köttfärsrecept eftersom jag kryddar med lite vad jag kommer på för gången, men viktigaste ingredienserna är kanske ändå kryddpeppar och bacon! Resten kan man variera efter hur det känns för dagen! Här kommer ett försök till recept:

KÖTTFÄRSLIMPA
ca. 1,2 kg blandfärs
1 stor gul lök
sojasås
grädde
4 äggulor
kryddpeppar
svartpeppar
vitpeppar
paprikapulver
chilipeppar
salt
bacon
ev. färskost
grädde

Hacka löken fint och fräs den gärna i smör i stekpanna innan du blandar ner den i smeten, eller så använder du den rå. Blanda ihop alla ingredienser. Stek ett smakprov i stekpanna och salta eller krydda mer efter behov. Alternativt kan man finhacka och bryna bacon också och blanda i smeten.
Forma en limpa i en ugnsform. Om man tycker kan man i det här skedet sätta en färskost eller annat trevligt som fyllning. Jag använde en Castello svartpepparost. Rada baconskivor ovanpå. Grädda köttfärslimpan i ca.175 gradig ugn i ca.30 minuter. Häll över ca.2 dl grädde och grädda ännu 10 min..

(Här hittade jag ett annat recept på köttfärslimpa som jag skrivit för länge sedan...)

Inga kommentarer: