Leta i den här bloggen

fredag 1 januari 2010

Tortillas


Har ni haft ett gott nytt år så här långt? Hur var fjolåret då? Var det gott? Det var mitt! Jag har unnat mej själv god mat hela året och har inte dåligt samvete av det. Igår avslutades året på traditionellt sätt för oss - i goda vänners lag. Denna nyårsafton blev en texmex-kväll. Jag bakade "Oopsies" att använda som tortillas (bildens nedre kant) istället för att bara ösa fyllning på tallriken och äta med gaffel, så som jag brukar göra. Det gick bra, men jag kände att jag blev lite onödigt mätt så jag tog en andra portion med bara fyllningen sen, och då mest av den fullkomliga guaccamolen som min syster blandat ihop. (Den får ni receptet på när jag fått det!) Men att sen äta chokladmousse (också systers och ska ha receptet på den också!) som efterrätt blev för mycket. Det hade räckt med tortillas. Så är det att vara efterklok.

2 kommentarer:

Mollalena sa...

Morjens och riktigt god fortsättning på 2010.

Vi hade texmex här igår och barnen åt vanliga pitabröd + tortillachips och jag hade salladsblad som "bröd". Kom ihåg dethär inlägget men orkade inte börja laga när maten redan var klar (och lagad av andra än mig, vilket i sig är en smärre sensation i detta hushåll, tyvärr!). Men nu till lunchen kom jag ihåg att kolla efter oopsiereseptet och sedan blev det dags att kolla kylen efter material. Hittade svart Koskenlaskija och tog det istället för philadelphia-ost. Och nu önskar jag att jag hade haft minst dubbel sats.
Gjorde sex bröd och fick en och en halv "macka" själv, resten snodde barnen direkt från plåten, en reserverade jag åt Maken. (ein oopsie heter det ju på grundsprååtsi men kanske heter det ett bröd på högsvenska). Vilken hit! Den ena hela som jag fick, satte jag i micron med riven stark ost på och åt som wrap med krispig isbergssallad på. Kommer att bli allldeles perfekt till nästa taco-kväll. Tack för påminnelsen.

Fisken Svea sa...

Jaa, salladsblad funkar ju säkert också som "bröd"! Annars brukar jag ju bara lassa fyllningen på tallriken och äta med gaffeln därifrån. Ein oopsie heter det säkert på alla språk, i Nyykaabi å! ;)