Leta i den här bloggen

söndag 10 januari 2010

Helgens guldkant


En lördagkväll kan avverkas på många sätt. Ikväll blev det jag och sambon "home alone". Vi har lite olika smak på tilltugg och var och en tog sitt och jag tog mitt... Han drack mjölk och åt några chokladpraliner. Jag åt lite brie-ost, några cashew-nötter och drack ett glas torrt vitt vin till - Ruffino Orvieti. Så var båda nöjda.

Jag lärde mej i somras hur man hittar de torra vinerna på Alko (Finlands svar på Systembolaget). På lappen på hyllan finns noterat hur många gram socker det finns på en liter vin, t.ex. 5 g/l. Ännu i somras kunde jag acceptera ett sånt vin, med 5 g socker per liter vin, men så plötsligt hände något - jag tyckte vinet blev för sött! Försäljaren på Alko trodde jag skojade, det kunde ju inte vara sött med 5 g socker! Men mina smaklökar sade mej att det var sött, och jag litar på dem! Det var då jag lärde mej hur man ser sockermängden.

Då man är en nybliven LCHF-are ska man inte alls dricka alkohol, man rubbar hela förbränningsprocessen man skolat in kroppen på. Det är levern som förbränner både fett och alkohol, men den klarar inte av båda sorterna samtidigt! Om man dricker alkohol tar det tre dagar innan levern igen är redo för fettförbränningen, så man ska inte ta det för någon vana att dricka vin på kvällen... En kopp te är bättre, den värmer dessutom mycket bättre!

Apropå bilden, druvorna är ju bara som dekoration, de äter man ju inte... ;) Dessutom är de alldeles för sura för att passa med vin. En god brie däremot förhöjer verkligen smaken på ett torrt vin!

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
hugan sa...

men men...ett glas vin eller två är ju så mycket godare på lördagskvällen ;)

Fisken Svea sa...

Det är ju faktiskt det, och lite nötter... =)