Leta i den här bloggen

fredag 3 maj 2019

Tunnbrödet!!

Oj så jag har funderat och googlat och funderat igen vad det jättetunna knäckebrödet heter som man kan köpa t.ex. i Umeå, och som serveras till frukosten på hotell U&M, men jag kommer absolut inte på det ...  Nåväl, jag såg ett recept i en LCHF-grupp på Facebook, recept på ett tunnbröd som ska stekas i torr stekpanna. Jag testade det idag men tog det till next level genom att torka det i ugnen, och vet ni vad, det blev det där fantastiska tunnbrödet jag ätit i Umeå!!! Hallelujamoment säger jag bara!!!

TUNNBRÖDET

1 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
½ dl pofiber
2½ msk fiberhusk
1 krm bakpulver
½ tsk salt
2 dl vatten
1 msk olivolja

Blanda ihop allt. Låt vila 5 minuter. Dela degen i 6 bitar, kavla ut mellan två bakplåtspapper, stek i torr stekpanna. Sen är de i princip klara att ätas, därför är det bara 5 bröd i min ugn... Sätt ugnen på drygt 100° och torka bröden. När de börjar bli hårda kan du stänga värmen och låta luckan stå på glänt och torka lite till i eftervärmen. Och efter det är det bara att bre smör på och knasteräta det!!!





Inga kommentarer: