Leta i den här bloggen

tisdag 11 september 2012

När man är artig...

Nu har jag gjort något jag aldrig gjort förr, jag har ätit en sockerbomb bara för att vara artig! Det hände sig på den tiden när vi var i Grekland och besökte en grekisk familj på deras "farm". Där bjöds vi på en traditionell grekisk dessert, eller som i detta fall som välkomst-aperitif. Det var körsbär som var inlagda i sockerlag... Gissa hur sött det var... Men min sambo var som vanligt väldigt förstående så när han hade smaskat i sig sin portion bytte han diskret fat med mej. Det finns knappt något som är för sött för honom. Efter denna söta inledning på vårt besök fick vi en rundvandring i den djungelliknande trädgården. Där fanns olivträd, fikonträd, bananträd, apelsinträd, citronträd, örter och en massa som jag inte minns.


Färska fikon är inte alls lika söta som de torkade och jag åt ett par då och då, men priset för det var att jag hade en äckligt söt eftersmak i flera timmar...

Hur ofta får man gå omkring och plocka fikon?!

Färska fikon är både fina och goda.
Nu när jag börjat anpassa mej till vardagen igen ska jag börja med en genomgång av "vad jag åt i Grekland". Stay tuned!

2 kommentarer:

Anna i Skåne sa...

Ja oj vad man vänjer sig av med sött när man äter lchf. Jag köpte en GB-sandwich i somras en het dag på Naxos. Det var ett medvetet val men jag ångrade det efteråt. Inte pga av glassen utan pga smaken. Bara sött och kvalmigt. Efter det äter jag min egen hemgjorda parfait om jag blir glassugen.

Fisken Svea sa...

Hemlagat är nog bäst! Jag åt två vanliga glassar i Grekland, en grekisk liten glass med kex inuti och det var SÖT! Sen åt jag en liten portion italiensk vaniljglass som inte smakade så sött. Men visst blir man avvänjd från det söta! Och det är ju bra! =)