Leta i den här bloggen

fredag 16 september 2011

Knäckebrödstipset!


Nu får vi tacka Fru Tallund för ett nytt recept! Hon rekommenderade sitt knäckebrödsrecept "bästa knäckebrödet" och naturligtvis var jag tvungen att testa! Jag har inte använt sesamfrön på väldigt länge så bakningen igårkväll blev inhiberat p.g.a. fläskängerskalen i sesamfröpaketet... Bäst-före-datum var inte ens i år... Men nu ska vi inte haka upp oss på detaljer. Jag köpte de saknade ingredienserna idag, sesam-, lin- och solrosfrön. Det blev ett väldigt gott och sprött bröd fastän jag glömde olivoljeskvätten, så jag ser redan fram emot nästa sats där jag ska komma ihåg olivoljan!

Fru Tallunds bästa knäckebröd
2 dl skalade sesamfrön 
0,5 dl linfrön 
1,5 dl solrosfrön
0,5 dl flagad / krossad mandel
3 dl riven ost
3 ägg
en skvätt olivolja (det sägs att oljan gör brödet mer krispigt)


Blanda alla ingredienser och bred ut på en bakplåtsklädd ugnsplåt. Grädda i 175 grader i ca 17 minuter, tills brödet har fått färg. Ta plåten ur ugnen, skär/klipp brödet i bitar, vänd upp-och-ner och lägg plåten tillbaka i ugnen. Stäng av värmen och låt knäckebrödet stå torka i ugnen på eftervärmen. (Själv brukar jag ha luckan på glänt så fukten slipper bort och brödet torkar snabbare.)



1 kommentar:

Fru Tallund sa...

Det bästa är att det är så lätt att breda ut smeten. Med alla andra knäckebrödsrecept jag testat har det varit mycket jobbigare. Det är väl fiberhusk som gör de andra degarna så sega.