Leta i den här bloggen

söndag 2 februari 2014

Pulled pork and sheep

Som  vanligt när det talas mycket om något måste ju jag testa vad det är fråga om. Nåjaa, kanske inte alltid... Men när det talades om pulled pork överallt hur länge som helst, då var jag tvungen att kolla om det faktiskt var så fantastiskt som alla sa. Det var det inte. Jag tycker ju inte om barbeque-smak och egentligen är det ju det pulled pork går ut på. Receptet jag fick från affären där jag köpte köttet var inget att hänga i julgranen, det innehöll både farinsocker, Coca Cola och söt barbeque-sås. Jag skippade de ingredienserna... Nå, jag måste ju testa en gång till. På Instagram hade Victoria lagt upp en bild och recept på hennes variant av pulled pork. Det var lök, vitlök, salt, peppar och chili. (Kanske nåt till också...) Det blev jättegott men lite för chilistarkt. Tredje gången gillt blev det tråkigt med för lite kryddor och tråkig köttbit. Men det var då jag började fundera på att testa med fårkött! I Turkiet åt vi en gång en fårköttsrätt där köttet hade varit i ugnen hela natten, och det var så fantastiskt gott. Sagt och gjort. Det fanns en enda fårstek i affärens frysdisk så det var enkelt. Den fick tina i dagarna två, och så på fredagmorgon fick den lägga sig på en bädd av schalottenlök, vitlök, persilja, timjan och rosmarin. Jag saltade och pepprade också förstås, och strödde av örterna ovanpå också. Så täckte jag formen med folie eftersom jag inte hade något lock till formen. 125° i....dryga åtta timmar, där fick den svettas! Resultatet blev huuur gott som helst! På kvällen hade vi gäster som är vana att äta fårkött (och annan grekisk mat) och köttet fick toppbetyg! Vår grekiske vän sa "det här var RIKTIGT gott!", och han är alltid ärlig i sina åsikter. Härligt! Nu vet vi att man kan laga sån mat också!

I flera recept med pulled pork står det att man kan servera det med vad man vill,  så då har jag gjort det!

1 kommentar:

Anki sa...

Det där måste jag testa :) Låter otroligt gott och ser gott ut :)