Leta i den här bloggen

fredag 29 november 2013

And we have a jullimpa!

Kanelbrödet från igår blev utsatt för den kritiska limppanelen idag. Dottern som äter LCHF (diabetiker sedan 17 1/2 år) och är liksom sina bröder väldigt bortskämd med bra mat. (Och jag brukar säga att jag är stolt över det.)
Nåväl, det är egentligen värt ett eget blogginlägg... Men nu var det limpa på tapeten!
Min dotter kan analysera kryddor i maten, det kan inte jag. Hon ville smaka brödet för ett eventuellt godkännande. Gott folk, det blev inte godkänt! Dottern tycker inte om kryddkaka, och det var just det hon tyckte brödet var. Och hon har ju rätt, det ska inte vara kanel i bröd! Så nu tänkte jag om. Vilka kryddor brukar man använda i limpa? Jo, anis, fänkål och pomerans. Så om man bakar en LCHF-limpa, vilka kryddor ska man då använda? Jo, anis, fänkål och pomerans! Annars skulle det kunna vara både malt, sirap och russin, men jag vill inte ha ett sött bröd, och jag har alltid petat bort russinen ur jullimpan så då är inte det något problem. Så vad gjorde jag då? Jo, jag tänkte "vilket bröd tycker jag bäst om?". Det är ju tekakor och valnötsbröd. Tekakorna är ganska jobbiga att baka, det är ju så många ingredienser, men valnötsbrödet går ju i ett huj! Så då bakar man ett valnötsbröd och tillsätter anis, fänkål och pomerans! Easy like a plätt!
Jag kan erkänna, båda ändarna på limpan var lika goda!


JULLIMPA
12 stora ägg
50 g smält smör
1½ dl kokosmjöl
3 msk fiberhusk
1 msk bakpulver
1 tsk salt
1 dl Fibrex
2 dl valnötter
1 tsk anis  (gärna mera!)
1 tsk fänkål   (gärna mera!)
1 tsk pomerans   (gärna mera!)

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret. I en stor bunke vispar du ihop de 12 äggen så de blir porösa. Blanda ner det smälta smöret. Rör sen ner de torra ingredienserna och blanda väl. Låt stå 15 min., antingen i bunken eller i en smord brödform. Man kan också forma brödet, med fuktiga händer, på bakplåtspapper. Grädda brödet i 175 grader i 40-45 minuter. Om man vill kan man pudra brödet med kokosnötmjöl när det är klart.

Själva grundreceptet har jag hittat på "LCHF - Gourmet", en blogg som lever upp till namnet! Bara jag var in och kopierade url-adressen hann jag se flera intressanta saker på deras bakningssida. Där ska jag bo i december! T.ex. fanns ju pepparkaksrecept där!

Ps. Den smakar mera kryddor som varm, nybakad eller rostad. Öka gärna kryddosen om du vill.

2 kommentarer:

Maja sa...

Brödet ser mumsigt ut men tyvärr gillar jag inte valnötter... men tack för tipset till lchf gourmet och glassen du hade för ett tag sen den var super!!
Kollar dina inlägg nu som då men varit dålig på sistonet att kommentera. Ha en fin advents tid med mycket gott lchf att äta.
Hälsar Maja

Fisken Svea sa...

Roligt om du hittar något intressant! =) Och förresten, jag bytte en gång ut valnötterna mot pekan och det gick hur bra som helst! Det blir ju lite tuggmotstånd med nötter i.
Tack! Ha du också en fin adventstid! =)